Най - (не)работещите методи за отказване на цигарите

Най - (не)работещите методи за отказване на цигарите

1.5.2021 г.
Отказването на цигарите е епична битка с коварен противник. Изглежда лесно като да изпушиш една цигара, но всъщност се оказва мнооого трудно, че даже и невъзможно.

Но пушача е изобретателен човек, той не се предава пред трудностите, а хитро се опитва да ги заобиколи, да се появи в тила на врага и да го застреля в гръб, да използва ум вместо физическа сила и воля. За да се справи с трудната задача по отказването той прибягва до най-различни похвати, изгражда сложни стратегии, служи си с подмолни хитрости и номера.

Пушача знае 2 и 200 начина да откаже цигарите, защото е изпитал много от тях. Тук ще разгледам най-популярните методи, които аз лично съм използвал не веднъж. Резултатът от всички мои опити беше неуспешен, но това не пречи на желаещите да се пробват и да изпитат ефективността им.


Отказване от РАЗ:


Това е силово отказване, внезапно и безпощадно като смъртоносен удар на черна нинджа. Това е изпитание за физиката и психиката без аналог и се препоръчва само за много силни характери.

Но трябва да уточним нещо, за да не рабереш погрешно философията на този метод – отказване от раз не означава отказване веднага, а отказване без намаляване на цигарите. Тоест пушача си пуши нормално и в един момент просто рязко намалява броя на изпушваните цигари от примерно 50 на ден на 0 на ден.

Представяш ли си за какво иде реч? Този организъм, който е свикнал да поема огромни количества отровен дим денонощно изведнъж рязко остава на сухо и трябва да започне да живее с обикновен въздух. Това е огромен стрес за пушача и за да успее да се справи той прибягва до дребна хитрост – решава да откаже цигарите от раз, но не го прави веднага, а си дава време, за да се настрои за предстоящата битка. Това време, което трябва да е възможно най-дълго, се оползотворява с изпушването на максимално количество цигари. Целта на това на пръв поглед безцелно пушене е доста хитра – по този начин пушача ще се отврати от цигарите и след това отказването от раз ще е като детска игра. Трябва да му се признае – пушача е стратег от класа.

- Плюсове – на теория така се спестява агонията на намаляването и постепенното отказване. Също така би трябвало да се елиминира елементът на размисляне и разубеждаване, който неминуемо настъпва с времето, но пък пушача предвидливо си дава доволно количество време, та да се напуши хубаво, така че този плюс всъщност го няма.

- Минуси – създаване на силен стрес за организма, в резултат на което по-слабите характери се пречупват още в първите дни. Ето защо тук е нужна воля като на напълняла красавица преди летния сезон. Ако я нямаш оставаш на село.


Отказване чрез постепенно намаляване:


Това е класика в отказването – всеки пушач е опитвал поне веднъж по този начин. Той е особено популярен сред по-слабите характери, за които подвига на отказването от раз е неосъществим. От този метод се възползват и тези, които не желаят да подлагат организма си на голям стрес. Състои се в изграждане на система за постоянно намаляване на броя изпушени цигари до достигане на пълното им спиране. Тази система е нещо средно между геометрична прогресия, деление, умножение със 101 наум и няколко скрити цигари за всеки случай.

Най-популярните системи са: всеки ден цигарите се намаляват с една, но като се започне от 100 цигари(нищо, че в момента пушиш по 20-30 на ден); или всяка седмица дневните цигари се намаляват с по 1 като се започне от 20-30(това прави половин година до пълното спиране, но няма значение); или цигарите се намаляват през ден на високосна година и при пълнолуние ...

- Плюсове – изключително лек и щадящ психиката и физиката способ за отказване. А дори и да не успее по този начин пушача за известно време се разтоварва от усиленото пушене и прави нещо като диета за отпушване. Естествено след това си наваксва двойно, но това са подробности.

- Минуси – на практика отказването чрез постепенно намаляване никога не достига до пълното спиране на цигарите. А и от постоянното броене и смятане на човек толкова му се допушва, че обърква сметките и трябва да започне отначало.


Отказване чрез намаляване до минимум:


Всъщност това не е пълно отказване, а силно намаляване на количеството изпушени цигари. Този метод обикновено е вдъхновен от прочетено или дочуто твърдение от съмнителен източник, че определено количество цигари на ден (обикновено 3-5) не вредят почти никак. Един познат дори твърдеше, че някакъв доктор така му казал.

- Плюсове – отново се получава нещо като диета за разтоварване (и последващо наваксване).

- Минуси - обикновено този метод постига успех дотолкова, че пушача пуши заветните 3-5 цигари в продължение на максимум 3-5 дни, след което прочита, че ограничаването на пушенето може да предизвика някакъв неоткрит до сега неблагоприятен ефект и спешно взема мерки, за да не го сполети тази беда.


Отказване чрез стимули:


Това не е толкова метод, колкото помощен трик, който се комбинира с отказването от раз или постепенното намаляване и цели улесняването на процеса. Стимулите могат да бъдат:

- Положителни – те служат като цел за постигане чрез отказване на цигарите. Типичен пример за такъв стимул е заделяне на парите, които пушача би дал за цигари на специално място(буркан от компот е перфектен за това) като целта е да се събере определена сума, с която да се купи определено нещо. Смисълът е, че вместо да дава парите си за отрова пушача ще ги даде за нещо много по хубаво и това ще го стимулира да направи чудеса от храброст. На теория това е много работещо решение, но на практика се получава друго – няколко дни пушача изпълнява собствената си уговорка и съвестно слага пари в буркана с мисълта за нова кола или поне екзотична почивка, но след това търпението му се изчерпва, той пропушва, изхарчва парите и захвърля буркана в мазата.

- Отрицателни – тук основната идея е тези стимули да плашат или отвращават от цигарите. Типичния пример е същия буркан, но вместо с пари се пълни до половина с вода и след това всеки ден пушача слага фасовете от изпушените цигари в него. Идеята е, че вида и миризмата на гнусния буркан ще отврати или уплаши пушача и той ще захвърли цигарите на мига. Това също на теория е работещ похват, но и при него ефекта е краткотраен, след което буркана поема по своя път.

- Комбинирани – това е съчетание на горните. Тук имаме вече 2 буркана – единият се пълни с пари, а другия с фасове. Идеята е да видиш с очите си ползите и вредите от цигарите и това да те накара да ги откажеш лесно. На теория това би трябвало да е най-работещият вариант, но на практика се получава едно пренасяне на буркани от и до мазата, което не води до нищо съществено.


Отказване на важна дата:


Това също е помощен похват, който цели да свърже отказването с някаква важна дата, която да действа като допълнителен стимул и да дава сили на отказващия. Освен това по този начин пушача лесно може да брои и пресмята колко дни вече не пуши и това да го надъхва допълнително. Е, вярно, че когато се избере такава дата, тя обикновено е доста далеч в бъдещето и дава време на пушача да изпуши 100 кутии цигари като за последно, но това са подробности.


Отказване чрез заместители:


Това е най-новото течение в отказването и то се появи с появата на алтернативните цигари – електронни цигари и устройствата с нагряване на тютюн. Темата за тези алтернативи е интересна и мисля да посветя една отделна статия на тях, но тук ще ги разгледам като метод за отказване на цигарите. А като такъв те се използват по 2 начина:

- Като преходен етап – тоест преминаване от традиционни цигари към алтернативни с тенденция след това да се спре пушенето напълно. Това е нещо като отказването чрез постепенно намаляване, защото тук пушача продължава да пуши толкова, колкото и преди, но понеже алтернативните цигари са по-безвредни, един вид се получава намаляване на пушенето. Аз честно казано не познавам и не съм чувал за пушач, който е отказал цигарите по този начин, но може и да има такъв по света. Според мен резултата от тази офанзива се изразява по-често във връщане към традиционните цигари и по-рядко в продължаване на пушенето на алтернативните, но без отказването им.

- Като заместител – алтернативните цигари заместват напълно традиционните и пушенето продължава със същите мащаби и интензивност. Това според пушачите обаче е огромен успех, защото алтернативните цигари според тях са почти безвредни, тоест те почти не пушат. Нещо като онази невинна мома, която била малко бременна.


Чувал съм и още различни методи за отказване на цигарите – чрез хипнози, чрез различни психологични сеанси, чрез никотинови заместители, чрез групови терапии и разни други. Има и доста книги, написани по тази тема. Със сигурност всеки един метод дава някакви резултати, но като гледам статистиките за развитието на тютюнопушенето явно тези резултати са доста слаби.

Истината е, че на света няма измислен метод, който със сигурност да те откаже от цигарите и повече никога да не пропушиш. Ако имаше те вече щяха да са в музея при динозаврите и пещерните хора. Но повечето пушачи възприемат всеки метод за отказване като едно своеобразно хапче, което ако пият правилно по лекарско предписание ще се излекуват след няколко дни.

Няма такова вълшебно лекарство, уважаеми пушачо, но има нещо по-силно, наречено разум. Ако го използваш по предназначение няма да ти се налага да вземаш хапче срещу цигарите, защото те няма да имат място в живота ти.

Казва ти го един бивш пушач, който след много изпробвани хапчета без резултат, успя да откаже цигарите без дори да се опитва да го направи. И тук няма някаква тайна система или нов революционен метод, който съм измислил. Всичко е в главите ни. И в тази книга.
Автор: www.bezcigari.bg
За пушачите и e-пушачите

За пушачите и e-пушачите

- Пушиш ли още?
- Не, минах на IQOS
- ???
 
Най-добрата сделка!

Най-добрата сделка!

Всеки пушач има шанс да направи сделката на живота си като просто не прави нищо. И като спре да пуши ...
 
Цигарата – майка на мизерията!

Цигарата – майка на мизерията!

Не, пушача не е мизерник, той просто създава мизерия и живее в нея.
 
Това, което не ме убива ...

Това, което не ме убива ...

a) ме прави по-силен
б) ме прави по-слаб
в) ще ме убие по-късно
Или какво е общото между пушачите и спортистите?
 
С цялото ми неуважение

С цялото ми неуважение

Размисли и страсти за егоизъм, цигари и шкембе-чорба в неочаквана комбинация!
 
Лошия пример на ''добрия'' родител

Лошия пример на ''добрия'' родител

Крушата не пада по-далеч от дървото или защо децата в семейства на пушачи пропушват много по-често от тези, в семейства на непушачи.
 
Цигарата и тийнейджърът през миналия век

Цигарата и тийнейджърът през миналия век

Aко пушиш си на върха, а ако не пушиш – на дъното на неписаната тийнейджърска класация през 20-ти век.
 
Стига си го мислил, просто го направи!

Стига си го мислил, просто го направи!

Или защо всеки човек има нужда да бъде малко по-малко възрастен и малко повече дете - житейски уроци за порастнали
 
Отказването е най-лесното нещо на света ...

Отказването е най-лесното нещо на света ...

Знам, защото съм го правил хиляди пъти … Тези думи на писателя Марк Твен са станали нарицателно за това колко лесно изглежда отказването на цигарите, а колко трудно е всъщност.
 

Остави своето мнение или коментар

Твоето име:
Твоето мнение:
Уважаеми посетителю, знам, че не си тук за да обиждаш, хейтиш, използваш нецензурни думи и други подобни деяния. Ако все пак в написаното от теб мнение или коментар присъства текст, който може да наруши добрия тон ще бъда принуден да го премахна.
Все още няма мнения и коментари. Бъди пръв!